Forum www.administracja2011adm.fora.pl Strona Główna www.administracja2011adm.fora.pl
studia niestacjonarne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Notatki - II wykład

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.administracja2011adm.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty / SEMESTR III / System ochrony prawnej w Unii Europejskiej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bella1907
Administrator



Dołączył: 01 Wrz 2011
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:46, 10 Gru 2012    Temat postu: Notatki - II wykład

PYTANIA:

4. Wyjaśni pojęcie zasady równowagi instytucjonalnej.
5. Wymień organy, które wchodzą w skład TS UE i scharakteryzuj jeden z nich.
6. Wymień rodzaje skarg bezpośrednich i scharakteryzuj 1 z nich.
WYKŁAD II

Trybunał Sprawiedliwości UE
1. art. 13 TUE
2. art. 19 TUE
3. art. 251 i TFUE

Ad.1 Zasada równowagi instytucjonalnej
Każda instytucja działa w granicach uprawnień przyznanych jej przez traktaty, zgodnie z procedurami, na warunkach i w celach ich określonych, z poszanowaniem kompetencji przyznanych pozostałym instytucjom.
Zasada lojalnej współpracy – instytucje unijne lojalnie ze sobą współpracują dla realizacji zadań powierzonych im na mocy traktatu.
Ad.2 Trybunał Sprawiedliwości UE obejmuje:
a) Trybunał Sprawiedliwości
b) Sąd (utworzony w 1988 r.)
c) Sądy wyspecjalizowane – Sąd do spraw Służby Publicznej (utworzony w 2002 r.)

Ad. A . Od utworzenia TS UE w roku 1952 jego zadaniem jest i było „czuwanie nad poszanowaniem prawa w wykonaniu i stosowaniu traktatów”.

FUNKCJE:
• kontrola legalności aktów instytucji UE,
• czuwanie nad poszanowaniem przez państwa członkowskie obowiązków wynikających z traktatów,
• wykładnia prawa Unii na wniosek sądów krajowych.

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI
• w skład TS wchodzi 27 sędziów i 8 rzeczników generalnych. Sędziowie i rzecznicy generalni są mianowani za wspólnym porozumieniem prze rządy państw członkowskich, po konsultacji z komitetem, którego zadaniem jest opiniowanie, czy kandydaci są odpowiednimi do pełnienia danej funkcji.

Komitet;
7 osób, wybrani z byłych TS i sądów, a także członków krajowych sądów, prawników o uznanej kompetencji. Skład zatwierdza Rada decyzją.

• Sędziowie TS wybierają spośród siebie prezesa i wiceprezesa na okres trzech lat. Jego mandat jest odnawialny. Prezes kieruje pracami TS, a także przewodniczy posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających. Wiceprezesi wspiera prezesa TS w wykonaniu obowiązków i zastępuje go, jeżeli w odniesieniu do prezesa wystąpi przeszkoda w wykonaniu obowiązków.

• Rzecznicy Generalni – wpierają Trybunał. Ich zadaniem jest przedstawienie w sposób całkowicie bezstronny i niezależny opinii prasowej określonej jakiej „opinia rzecznika generalnego” w sprawach, które zostaną im przydzielone.

SPOSÓB OBRADOWANIA TS
Może obradować w pełnym składzie, składzie wielkiej izby (13 sędziów) albo w izbach założycielskich w 5 lub 3 sędziów co wynika ze statusu.

Ad. B. SĄD art. 254 Traktat o funkcjonowaniu UE.
W skład Sądu wchodzi co najmniej 1 sędzia z każdego państwa członkowskiego. Sędziowie mianowani są za wspólnym porozumieniem przez rządy państw członkowskich, po konsultacji z komitetem, którego zadaniem jest opiniowanie zdolności kandydatów. Mandat jest 6 letni i odnawialny. Sędziowie wybierają spośród siebie na okres 3 lat prezesa. Co 3 lata występuje częściowe odnowienie składu. Sąd mianuje swojego sekretarza. Ustala regulamin proceduralny w porozumieniu z TS. Postanowienie traktatów dotyczące TS stosuje się także do Sądu. Od orzeczeń Sądu przysługuje odwołanie do TS.

Ad. C. Sądy Wyspecjalizowane
Możliwość utworzenia sądów wyspecjalizowanych została wprowadzona do traktatu na mocy traktatu z Nicei. Obecnie jest to art. 257 TFUE.
Na razie został powołany 1 sąd wyspecjalizowany (Sąd ds. służby publicznej)

SĄD DS. SŁUŻBY PUBLICZNEJ UE
Składa się z 7 sędziów, mianowanych przez Radę na okres 6 lat (możliwość ponownego mianowania). Od orzeczeń Sądu ds. służby publicznej przysługuje odwołanie do Sądu. Sąd ds. służby publicznej ustanawia swój regulamin proceduralny w porozumieniu z TS. Przepisy traktatu odnoszące się do TS stosuje się także do Sądów wyspecjalizowanych.

KOMPETENCJE:
Sąd ds. służby publicznej jest właściwy do rozpoznania w I instancji sporów pomiędzy unią a jej pracownikami na mocy art. 270 TFUE.

Art. 256 TFUE Sąd jest właściwy do rozpatrywania skarg z art. 263, 265, 268, 270, 272 z wyjątkiem skarg przeznaczonych dla sadu wyspecjalizowanego i skarg zastrzeżonych dla Trybunału. Od orzeczeń wydanych przez Sąd przysługuje prawo odwołania do TS graniczone do kwestii prawnych.

Sąd jest właściwy do rozpoznawania skarg wniesionych przeciwko sądom wyspecjalizowanym.
Art. 263 – skarga na nieważność
Art. 265 – skarga na bezczynność
Art. 268 - skarga odszkodowawcza
Art. 270 – spory pracownicze
Art. 272 – orzeczenie na mocy klauzuli arbitrażowej

Sąd czy Trybunał – skarga na nieważność i na bezczynność
Właściwość Sądu zależy od podmiotu wnoszącego skargę co do zasady jeżeli, jeżeli ze skargą występuje osoba fizyczna lub prawna to skargę rozpatruje Sąd.

Skargi bezpośrednie:
1. Skarga na niewywiązywanie się przez państwa członkowskie z zobowiązań traktatowych
2. Skarga na nieważność
3. Skarga na bezczynność
4. Skarga odszkodowawcza

Ad. 1.
- art. 258, 259, 260 TFUE

Art. 258 TFUE - komisja informuje państwo, państwo przedstawia swoje uwagi, komisja wydaje uzasadnioną opinię. Jeśli państwo się do niej nie zastosuje, komisja wnosi skargę.

Art. 259
Art. 260 p.czł w KE

TFUE postępowanie nie kończy się karą grzywny tylko jest kolejne postępowanie.
Jeżeli komisja stwierdzi, że Państwo nie dostosowało się do wyroku TS wówczas komisja może wnieść kolejną skargę do TS o nałożenie kary pieniężnej lub ryczałtu.

Ad. 2.
Art. 263 TFUE
LEGITYMACJA CZYNNA:
• podmioty uprzywilejowane:
 państwa członkowskie,
 Parlament Europejski,
 Rada
 Komisja.
• Podmioty półuprzywilejowane:
 Trybunał Obrachunkowy,
 Europejski Bank Centralny,
 Komitet Regionów muszą wykazać, że chodzi o ochronę ich prerogatyw.
• Podmioty nieuprzywilejowane:
 Osoby prawne i osoby fizyczne mogą umieścić skargę na akty, których są adresatami lub dotyczą ich bezpośrednio, indywidualnie.

LEGITYMACJA BIERNA:
• Akty Rady, Komisji i EBC inne niż zaleceni i opinie, czyli akty prawnie wiążące
• Akry Parlamentu i Rady Europejskiej zmierzające do wywarcia skutków prawnych wobec podmiotów trzecich.
• Akty organów lub jednostek organizacyjnych w Unii jeżeli zmierzają do wywarcia skutków wobec osób trzecich.

PRZESŁANKI:
• Brak kompetencji
• Naruszenie istotnych wymogów proceduralnych
• Naruszenie Traktatów lub reguł prawnych związanych z ich stosowaniem
• Nadużycie władzy

Termin:
• W terminie 2 miesięcy stosowania do przypadków:
 Od daty publikacji,
 Notyfikowania skarżącemu,
 Powzięcia przez skarżącego wiadomości o akcie.

Art. 264 TFUE Skutki nieważności aktu. Jeżeli skarga jest zasadna TS UE orzeka o nieważności danego aktu. Tylko TS UE (TS lub Sąd) jest upoważniony do orzekania o nieważności danego aktu!
Sąd krajowy może zwrócić się z pytaniem ale nigdy nie może podważać ważności aktu.

Ad. 3. Skarga na bezczynnośc art. 265 TFUE

LEGITYMACJA CZYNNA:
• państwa członkowskie, instytucje Unii
• osoby fizyczne i osoby prawne jeżeli akt miał być do nich skierowany
LEGITYMACJA BIERNA:
• Parlament, Rada Europejska, Rada, Komisja, EBC, organy jednostki organizacyjnej Unii.
PRZESŁANKI:
• Zaniechanie działania
• Uprzednie wezwanie do działania

Termin
Instytucja ma 2 miesiące na zajęcie Stanowska jeżeli tylko nie uczyni skargi może być wniesiona w ciągu następujących 2 miesięcy.

Ad. 4. Skarga odszkodowawcza art. 268 TFUE, art. 340 TFUE (odpowiedzialność umowna i pozaumowna)
odpowiedzialność pozaumowna Unii - Unia powinna naprawić zgodnie z zasadami ogólnymi wspólnymi dla państwa członkowskich szkody wyrządzone przez jej instytucje lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji.
Przesłanki = szkoda.
- naruszenie prawa przez instytucje lub funkcjonariuszy
- związek przyczynowy
Skargę do Sądu wnoszą osoby, które poniosły szkodę.

Skarga odszkodowawcza jest skargą samodzielną, nie jest konieczne uprzednie stwierdzenie nieważności danego aktu.


Na czerwono zaznaczyłam to czego nie jestem pewna. Proszę sprawdźcie to jeszcze.
[color=red]
[/color]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bella1907
Administrator



Dołączył: 01 Wrz 2011
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 8:10, 14 Gru 2012    Temat postu:

przesłanki = szkoda to też powinno być na czerwono nie wiem o co z tym chodzi

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.administracja2011adm.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty / SEMESTR III / System ochrony prawnej w Unii Europejskiej Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin